ARTROSKOPİK YÖNTEM VE MENİSKÜS RAHATSIZLIKLARI

Bu sayımızda diz eklemini ilgilendiren sorunlardan biri olan Menisküs Rahatsızlıkları ve artroskopi yöntemi ile yapılan diz eklemi ameliyatları hakkında Anadolu Ortopedi ve Travmatoloji Merkezinden Prof. Dr. Tansel Ünsaldı ile söyleştik.

Okurlarımıza Menisküs Rahatsızlıkları Hakkında Bilgi Verir misiniz?

Diz vücudun en büyük ve harekette hayati önemde bir eklemdir. Menisküs dizde yer alan kıkırdak dokudan oluşmuş hilal şeklinde bir yapıdır. Dizimizde üstte ve altta yer alan iki ana kemiğin birleştiği yerde bulunmaktadır ve bu iki ana kemiğin sürtünmesini engellemekte önemli rol oynamaktadır. Menisküs dokusu ani dönme hareketleri başta olmak üzere dizdeki travmalar sonucu yırtılabilmektedir. Bu tahribat daha çok sporcularda görüldüğü için bir sporcu rahatsızlığı olarak görülmektedir. Ancak menisküs rahatsızlıkları sadece sporcularda değil, dizini herhangi bir şekilde zorlamış herkeste görülebilir.

Menisküs Rahatsızlıklarının Belirtileri Nelerdir?

Yürümede zorluklar ve dizde ağrı olabildiği gibi eklem hareket açıklıklarında azalma, diz içinde sıvı birikmesi diz ekleminde takılma, kilitlenme gibi belirtileri vardır. Menisküs tanısında erken teşhis önemlidir. kıkırdağın uzun süre yırtık kalması ve buna karşı herhangi bir tedavi görmemek, dizde kıkırdak hasarı ve kireçlenmeye neden olmaktadır. Tedavi aşamasında muayene sonrası MR ile görüntüleme yapılarak tedavisi için Artroskopik (kapalı) ameliyat yapılmaktadır.

Artroskopi nedir?

Artroskopi kelimesi Latinceden alınmış olup, artros[eklem] ve skopi [gözlemek] anlamına gelen köklerden türetilmiştir. Yani, artroskopi “eklemin içine bakmak” anlamına gelir. Artroskopi sayesinde optik sistem ve kamera aracılığı ile eklem içi büyütülerek detaylı olarak incelenir. En yoğun biçimde diz eklemlerinde yapılmakla birlikte, el bileği, ayak bileği, omuz ve dirsekte de artroskopi yapılabilmektedir. 1970′lerde artroskop denen aletin geliştirilmesine kadar diz ve diğer eklemlerin zedelenmeleri çoğu zaman ameliyatı, uzun süre hastanede kalmayı ve uzun ıstıraplı bir iyileşme devresini gerektiriyordu. Bazı problemlerin hala dizde veya omuzda rekonstrüktif cerrahi amaçlarıyla büyük ameliyat yerleri açılmasını gerektirmesine rağmen pek çok rahatsızlık artroskopik yöntemlerle tedavi edilebilmektedir.

Artroskopi ameliyatı sadece artroskopi yapılacak bacak uyuşturularak yapılabileceği gibi belden aşağısı uyuşturularak ya da hasta tamamen uyutularak ta yapılabilir. Bizim sıklıkla tercih ettiğimiz yöntem sadece ameliyat olacak bacağın uyuşturulması yöntemi olan blok anestezi şeklidir. Tüm ameliyat bölgesi yaklaşık 0,5 cm’lik iki adet keşiden ibarettir ve ameliyat bitince birer dikiş ile kapatılır. Ameliyat süresi hastanın dizindeki problemlerin ciddiyetine göre 30-60 dakika arasındadır.

Artroskopik Diz Operasyonları Hangi Rahatsızlıklarda Uygulanır?

Öncelikle Menisküs yırtıklarının tedavisinde, erken dönemdeki eklem kireçlenmelerinin temizlenmesinde, eklem içerisindeki serbest kemik ve kıkırdak parçalarının çıkartılmasında, Ön ve arka çapraz bağların yaralanmalarında (Bağ rekonstrüksiyon ameliyatları), dizde oluşan enfeksiyon veya ödem durumlarında, diz kapağı kemiğinin sorunlarında, eklem kıkırdağı hasarlarının tedavisinde ve eklem içerisi kırıkların tedavisinde

Artroskopik Ameliyatların Avantajları Nelerdir?

Ameliyat 0,5 cm.’lik kesilerden yapıldığı için büyük bir cilt kesisi olmaz. Hastanın hastanede yatış süresi kısadır, genellikle hasta aynı gün ya da ertesi gün hasta taburcu edilir. Kesi küçük olduğu için yara iyileşmesi sorunları ve enfeksiyon gibi istenmeyen problemler çok nadir görülür. Hastanın İşbaşı yapma süresi çok daha kısadır. Açık ameliyatlarda bu süre 1-2 ayı bulabilirken artroskopi sonrasında masa başı işi yapanlar birinci haftada ayakta çalışma zorunluluğu olanlar ise 2-3 haftada işe dönebilirler.

Prof. Dr. Tansel ÜNSALDI Anadolu Ortopedi ve Travmatoloji Merkezi