DİZ PROTEZİ AMELİYATI VE REHABİLİTASYONU

Bu sayımızda diz protezi ameliyatı ve sonrasındaki rehabilitasyon süreci hakkında Anadolu Ortopedi ve Travmatoloji Merkezinden Prof. Dr. Tansel Ünsaldı ile söyleştik.

Diz protezi ameliyatı nedir kısaca özetler misiniz?

Bağlarla desteklenmiş 3 kemikten oluşan diz eklemi; zaman içerisinde yaş, cinsiyet, yük gibi etkenlere bağlı olarak deforme olabilir. Bu durumla birlikte hastada diz ağrısı, hareket zorluğu gibi yakınmalar ortaya çıkar. Tedavi olarak uygulanan ilaç, eklem içi enjeksiyon, fizik tedavi ve artroskopi gibi alternatif tedavi yollarından sonuç alınamaması durumunda diz protezi uygulaması öne çıkar. Uygulama dejenerasyona uğrayan eklem yüzlerinin traşlanarak, yerine eklem yapısını taklit eden özel metal ve plastik parçalar konması işlemidir.

Bu uygulamanın bir ömrü var mı?

Vücudun kendini onaran yapısı bile zamanla deforme olurken, bu uygulamanın da tabi ki bir ömrü olması çok normal. 15-20 sene arası ömrü olan uygulama, uygun olmayan cerrahi teknik, aşırı kilo, zorlayıcı aktiviteler gibi birçok nedenden ötürü ömrünü daha da kısa sürede tamamlayabilir. Bu durumda, diz protezi uygulaması tekrarlanır.

Ameliyat sonrasındaki süreç nasıldır?

Ameliyat sonrası 1.günde hastalarımız yürümeye ve egzersizlere başlatılır. Koşullar uygun ise hasta 4-5 günlük hastane takibi sonrası taburcu edilir. Bu süreçte en önemli konulardan biride fizik tedavi takibidir. Genellikle 2 ay sürey¬le haftada 3 gün şeklinde devam eder. Şunu belirtmek gerekir ki fizik tedavi ko¬nusunda deneyimli fizyoterapistler tarafından yapılmalıdır. Bu sayede hastanın eğitimi ile egzersizlerin doğru yapılması ve devamlılığı sağlanmış olur.

Fizik tedavi uygulamaları hakkında bilgi verebilir misiniz?

Öncelikli amaç eklem hareket açıklığını artırmak¬tır. Bunun için ameliyat sonrası 1.günde çalışmalara başlanır. Aşamalı olarak eklem hareketi artırılırken bir yandan da kas kuvveti artırılmaya çalışılır. Bu hastalarda genellikle ameliyat öncesi hareketsizliğe bağlı olarak kaslarda zayıflık oluşur. Buna ameliya¬tın vermiş olduğu etkide eklenince hastalarda ciddi hareket zorlukları ortaya çıkabilir. Bu nedenlerden dolayı ameliyat sonrası iyi bir fizik tedavi takibi, her yönden hastayı destekleyen ve zamanla ameliyatın iyi yönlerini ortaya çıkaran bir zorunluluktur. Bu amaçla kurduğumuz uzman hekim ve fizyoterapistlerden olu¬şan ekibimizle bölgemizdeki tüm hastalara bütün bu hizmetleri kendi ev koşullarında da sağlayabiliyoruz. Bunun için hastaların merkezimize başvurmalı yeterli.

Prof. Dr. Tansel ÜNSALDI